Fletninger

Europæiske rejseforsikring svigter 1 årig syg lille dreng

 Dette emne har fyldt meget denne weekend, da vi selv skal ud og rejse om lidt og fordi vi har været meget sammen med vores søde vennepar Simon og Sascha og deres lille dreng Victor. De var for nogle måneder siden ude at rejse og havde en virkelig grim oplevelse i Thailand og hele deres rejse blev ødelagt.

Et par dage inden afrejse begynder lille Victor at snotte lidt og havde om aftenen 39,5 i feber som jo er meget normalt for små børn.  Så for at være sikker på at de kunne rejse, så tog de et smut forbi deres læge. Lægen sagde at det bare var lidt forkølelse og at en tur i varmen ville være godt for den lille dreng. For at være helt sikre, tog lægen blodprøver, tjekkede lunger og hals og hans infektionstal var fine og de fik at vide at de sagtens kunne rejse. Så de rejste glade afsted.

Efter et par dage i Thailand bliver Victor pludselig meget dårlig. Hans feber stiger voldsomt og han er svær at komme i kontakt med og Simon og Sascha var helt ulykkelige. Han blev tilset af en læge, som konstaterede en voldsom lungebetændelse. Den lille dreng var helt bevidstløs og måtte få væske igennem armen og kunne ingenting spise. Efter flere dage på hospitalet, blev de endelig udskrevet med en masse antibiotika og piller. Victor skulle flere gange om dagen have en maske på, der hjalp ham med at trække vejret. Deres ferie var selvfølgelig ødelagt, men mest af alt var Simon og Sascha så rystet over oplevelsen og ville egentlig bare gerne hjem. Han var jo kun forkølet ved afrejse, så det hele kom jo som et chok. Prisen for indlæggelse, læge besøg og piller var meget høj samt den ret dyre ferie var ødelagt,  men heldigvis havde de jo købt en forsikring hos Europæiske rejseforsikring….. Heldigvis er så desværre så meget sagt…

Da de er kommet sikkert hjem og er i dialog med Europæiske rejseforsikring, så konkludere de at familien hverken kan få erstatning for ferie eller hospitals udgifterne fordi at de mener at han skulle være tjekket hos Europæiske rejseforsikring egen læge inden afrejse.

Nu skal i følge med, for nu bliver det rigtig latterligt!! Ifølge Europæiske rejseforsikring så kan man ikke få erstatning, hvis man har en lidelse inden afrejse. Meget belejligt for Europæiske rejseforsikring, så kan ordet lidelse defineres i mange retninger. Simon skriver så til dem at  han jo var ved en læge først og at lægen havde gjort og tjekket alt og Simon vedlægger så også lægens erklæring. Hertil svare de så tilbage at lægens udtalelser ikke kan godkendes!!! og at det SKULLE have været deres egne læger, der tjekkede Victor inden afrejse. MEN en forkølelse kan man da ikke betragte som en lidelse og en uddannet læge, der giver grønt lys til at rejse, så burde familien da være dækket ind. Ydermere skriver Europæiske rejseforsikring at hvis der er høje infektionstal inden afrejse, så får man ikke erstatning….. og selvom at Simons læge NETOP skriver i journalen at der IKKE  er høje infektionstal, så kan de ikke godtage det…WTF…det er jo fuldstændig til grin! Hvis en skide forkølelse betragtes som en lidelse i deres regler, så må de skrive det KLART OG TYDELIGT, for der er rigtig mange familier der rejser afsted med et snottet barn eller man er måske selv forkølet i god tro om at de er dækket ind af forsikringen. Victor havde IKKE lungebetændelse ved afrejse, det fik han efter de var ankommet OG deres læge godkender ham til rejse, så hvordan pokker kan Europæiske rejseforsikring bare nægte at hjælpe dem. De stod der midt i Thailand og troede deres søn skulle dø!!!!!

Selvom Simon gør indsigelser imod deres begrundelse, så får han nu bare et latterligt autosvar fra dem. Jeg er ærlig talt rystet over at de så tydeligt lader denne familie i stikken, når familien tydeligvis har rejst i god tro OG fået tilladelse fra en læge. Lægens vurdering er at drengen kun er snottet på baggrund af lungelyt, næse, øre hals tjek, blodprøve og prøver fra halsen, så påstår Europæiske rejseforsikring at erklæringen fra lægen ikke er god nok???. Jeg synes ærlig talt at det er noget svineri og det er nok ikke nogen hemmelighed at vi hver fald IKKE vælger Europæiske rejseforsikring, når vi skal rejse nu her. De vil sgu gerne have ens penge, men når man så rent faktisk løber ind i en ulykke eller sygdom, så definere de sig ud af at betale erstatning….FØJ!!! Det er typisk store firmaer, som godt ved at de fleste ikke orker en juridisk kamp og det udnytter de!! Det må satme være en god forretning for Europæiske rejseforsikring…. Jeg håber virkelig at chefen øverst oppe læser dette og kan se at der er begået en fejl!!!! Jeg synes sgu det er tarveligt gjort!!!!

Her er Sascha med lille Victor med ilt maske på 🙁

Her er søde lille Victor på en rejse, hvor han er sund og rask:)

Skriv en kommentar

  • Lena

    Her er jeg ikke enig. Træls situation for jeres venner, men læs dog de betingelser der er for en forsikring. Det er jo ikke lægen der har en risiko ved at sende en syg person afsted. Forsikringsselskabet er i sin ret til at vurdere enhver risiko, og derfor står dermi betingelserne, at man skal være i en stabil fase 2 mdr. Inden afrejse. Hvis alle bare kunne tage risikofrit afsted, ville forsikringen helt bestemt også være meget meget dyrere. Nu skriver du jo dette opslag, fordi du har følelser i klemme, men et forsikringsselskab er jo en forretning som mannge andre. Der er ingen der tvinger jer til at købe en forsikring. Og JA, jeg arbejder ved et forsikringsselskab og møder mange mange glade og tilfredse kunder…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • P

    Problemet er at folk ikke læser deres rejseforsikring igennem, eller ringer til dem inden afrejse hvis man er syg på den ene eller anden måde.
    Jeg er gravid i 13 uge og lider af hyperemesis (23 gange opkast om dagen) vi ringet til alka vores rejseforsikring, de fortalte os så at de ikke ville dække mig uanset om det gik væk, da jeg har være syg kort tid inden afrejse.
    Vi skulle til barcelona om 7 dage, men aflyst nu.
    De skulle have tjekket deres forsikring, men self syndt for ham, men de burte ikke have taget afsted selvom det bare var en forkølelses, der ikke mange forsikringer der dækker hvis man har være syg inden og under afrejsen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • ERA

    Det er en super æv oplevelse, men hvis man læser sine rejseforsikringsregler igennem inden man rejser vil man faktisk blive en del klogere…. for de dækker faktisk enormt lidt ALLE sammen!

    Min bror har en kronisk sygdom, og hvis den har været i udbrud inden for et halvt år af han skal ud at rejse – dækker en almindelig rejseforsikring ikke… så han skal købe alle mulige ekstra forsikringer.. osv. det er lidt ligesom sygesikring Danmark, fejler du lidt inden du melder dig ind, er det bare ærgerligt så kan de ikke bruge dig.

    Jeg har lært på den hårde måde at læse ALT info, der kommer med.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janne

    Kald mig blot bedrevidende. Men har stået i samme situation for knap 6 mdr siden. Forskellen var blot, at vi OGSÅ kontaktede vores rejseforsikring – Europæiske – som noterede vi havde kontaktet dem og godkendte, at vi tog afsted. Vi var på hospitalet med vores søn og har fået alt betalt efter, vi kom hjem. Troede egentlig de fleste vidste, at stod man overfor at skulle på ferie og havde opsøgt egen læge kort forinden, så ringede man lige og fik et GO af sit forsikringsselskab. Men møg hamrende ærgerligt for dine venner.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • meyer

    Godt du fortæller den historie for den regel er der mange som ikke kender, jeg er selv kronisksyg og rejser flere gange om året altid inden jeg tager af sted er det med en forhåndsgodkendelse i bag lommen for jeg gider fanme ikke at de ikke vil betale hvis jeg bliver syg, men hvor har jeg opfordret mange af vores venner hvis de har været til læge 2 måneder før afrejse, og desværre ved mange ikke at der skal ligge en forhåndsgodkendelse, det gælder alle forsikrings selskaber de arbejder sammen med sos eller europæiske s læger, håber det går den lille familie godt, og godt du skrev om det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille

    Til alle jer bedrevidende!!!!! Hvis jeg går til min læge og siger – jeg tror jeg er syg.. Og jeg går derfra og han siger, du fejler absolut intet. Så ringer jeg IKKE til mit forsikrings selskab og siger – hej, jeg fejler ikke noget, sender I lige en læge ud!!!! Og jeg tror faktisk det er de færreste der gør det, selvom I her er meget bedre vidende end alle os andre helt normale….. :-D…. Læs det lidt sarkastisk… 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • sarahlouise

      Jeg er meget enig!!!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pernille S

      Lige præcis! Godt skrevet. Vi har lige været udsat for noget lignende. Vores lille søn havde halsbetændelse og var ved egen læge dagen inden afrejse, som sagde god for at tage afsted. Han bliver så desværre meget syg dernede og indlagt i over 1 uge. Vores forsikringsselskab var guld værd hele vejen igennem. Satte ikke En gang spørgsmålstegn ved noget, og de betalte alle udgifter uden nogle problemer. De ringede tilmed flere gange hvor de bekymret spurgte ind til vores søns tilstand. Vi fik endda næsten hele rejsens pris erstattet da vi kom hjem. Vi har IF forsikring. Er meget lykkelig for at vi valgte dem og ikke europæiske. Det er da så meget forkert det de har gjort i denne situation. Stakkels lille dreng og stakkels familie

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • sarahlouise

      Tak dem vælger vi!!!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Astrid

      Hvis man har 39,5 i feber, kan vi som udgangspunkt vel godt blive enige om, at man har ‘noget’?

      Men det ændre selvfølgelig ikke ved, at familien har været i en mega ulykkelig situation. Kunne den have været undgået, tjaa måske ikke, men en afbestillingsforsikring havde måske gjort beslutningen om at udskyde ferien lidt nemmere.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • sarahlouise

      Min søn har ofte haft høj feber uden at der var noget specielt. Det er normalt for små børn.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nille

    Det er en rigtig træls historie og meget beklageligt for dine venner. Men hvis man læser rejse forsikring regler står der også at hvis man har været i læge hospital kontakt 2 mdr før af rejse skal man oplyse dette jeg har selv 2 børn, kram til dine venner håber han er kommet sig helt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Til Sarah

    Hej Sarah..
    Sådan som du har beskrevet sagen her, ville jeg opfordre dine venner til at prøve sagen i Ankenævnet for Forsikringer på følgende hjemmeside:

    http://www.ankeforsikring.dk/default.aspx

    Det er en super træls situation, at skulle stå med alt det papirarbejde efter en mislykket ferie. Håber dog de har mod på det.

    God sommer herfra 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rina

    Svineri!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor forfærdeligt 🙁 Jeg blev også en gang syg på vores ferie – meget syg, og jeg skulle anke vores forsikringsselskabs beslutning 100 gange før jeg fik mine penge. Nogle gange skal man bare blive ved og ved, desværre..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Eline

    Hey Sarah! Sikke en historie og stakkels den familie som skal døje med alt det bøvl efter hjemkomst. Dog er situationen ikke ny for mig; i 2013 skulle min kæreste og jeg have været i Thailand, tilfældigvis får han taget nogle blodprøver som viser at hans blodplade-tal er langt nede. Vi kommer i kontakt med Aarhus universitets hospital og på trods af at han bliver erklæret good-to-go af lægen, ville vores forsikring ikke dække ham. Tilsvarende situationen har min ex-svoger også været ude for, han havde hjerteflimmer kort før afrejse og selvom lægerne på hospitalet erklærede ham rask, ville forsikringen ikke dække. Min pointe er at, hvis man har det mindste eller er utilpas, så rådfør dig med dit forsikringsselskab og selvfølgelig egen læge! Havde min kæreste og jeg rejst til Thailand og havde han haft brug for hospitalshjælp eller akut hjemtransport skulle vi selv have betalt hele skidtet. Derudover har jeg hørt at de godt kan nægte at dække udgifter, hvis man ikke har oplyst dem om evt. Sygdomme inden afrejse, en godkendelse fra egen læge er altså ikke nok, der skal en godkendelse fra selskabets egen læge til også. Det er dybt godnat!!

    Jeg håber at den lille dreng har det godt, og at I får en dejlig ferie når den tid kommer! Kæmpe tillykke med M og dig! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Astrid

    Og her troede jeg det var almen viden, at der i alle forsikringsselskabers betingelser tydeligt står at man ikke må have en eksisterende lidelse. Altså har man behov får at besøge sin egen læge inden man skal på ferie, så skal du kontakte dit forsikringsselskab. Så havde Simon og Sascha fået en godkeldelse først eller et forbehold, som de vist kalder det.
    Synes faktisk at det lyder en smule uansvarligt ikke at tjekke op på sådanne ting, når man tager på ferie med et lille barn man har været til lægen med.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Rina

      Det må have været en forfærdelig oplevelse for både barn & forældre.

      Astrid har dog en pointe….husk ALTID at læse forsikringsbetingelser – du køber jo et produkt hvor der er nogle betingelser/regler der skal være opfyldt. Det forholder sig jo sådan, at forsikringernes pris er udregnet af aktuarer, beregnet ud fra bla. risiko. Derfor kan en forsikring jo ikke dække alt….for så vil vi ikke kunne betale os fra det.

      Forsikringerne dækker aldrig eksisterende lidelser, og det gælder ikke kun for Europæiske.

      For at være lidt hård, så kan man jo sammenligne det med at købe et par støvler – hvis du vil have dem byttet, må du tage hen i den butik hvor de er købt. Det samme her…Europæiske skulle have været kontaktet inden afrejse.

      Det lyder hårdt, men betingelser er betingelser – og en forsikring dækker ikke alt. Så et godt råd: husk ALTID at tjekke, og ring til dit forsikringsselskab hvis du er i tvivl.

      Hvis afgørelsen strider i mod betingelserne, eller man absolut føler sig uretfærdigt behandlet, så husk at klage til Ankeklagenævnet for Forsikring….

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Det er jo så så forfærdeligt, men jeg hr efterhånden ingen tiltro til forsikrings selskaber, det er deaværre min erfaring at de gør alt hvad de kan for at slippe uden om, de er ikke en skid til for deres kunder hvis de kan slippe afsted med det

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Annette

    Fanme ikk’ i orden.

    Den er noteret i baghovedet – Europæiske skal jeg ikke bruge fremover – og vil fraråde alle at bruge dem. Så kan de lære det.

    Generelt har jeg en ting mod forsikringsselskaber. De har SÅ mange regler man skal overholde, at man stort set aldrig er dækket en skid, når det kommer til stykket. Fuskere!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Nøj jeg bliver så harm og vred!! Havde jeg været advokat havde jeg kørt sagen for dem for free. De har jo gjort ALT det rigtige som gode forældre ville gøre, nemlig taget alle forholdsregler! Det er da totalt absurt, at det faktisk ville have tjent dem bedre, om de havde ignoreret Victors forkølese og bare var taget på ferie. Det er da direkte grotesk, at Europæisk Rejseforsikring håndterer deres kunder på denne måde øv øv:(. Rejser selv en hel del med mine børn og har brug for den tryghed en god forsikring giver og fremover siger jeg derfor NEJ TAK til Europæsik Rejseforsikring!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Linet Quist

    Hej….
    Forsikringsselskaber kan være SÅ modbydelige, det der kan jeres venner ikke selv rede sig ud af. Jeg vil varmt anbefale at de straks får sig en forsikringsmægler, de ved/kender sådan forsikringsselskaberne. Vi havde et indbrud for 2,5 år siden og de kørte rundt med os indtil vi sat en mægler på, så vandt vi sagen, men først 2 år efter indbruddet. Man skal nemlig passer RIGTIG meget på hvad man skriver til dem, for hver et ord kan bruges imod en. Endelig bare lad en forsikringsmægler klare det… Venlig hilsen Linet

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lone

    Øv for en oplevelse!
    Har aldrig selv haft problemer med eupæiske, men bliver så harm over at læse historier som denne, så de er hermed fravalgt ved næste rejse.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susanne L.

    Det lyder da helt hen i vejret. Håber de tager kampen op!!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fletninger