Se hvad jeg har fået lavet

Min kost & overbevisninger

01e633b0-52fb-433b-96c9-6ac5a7923f88

Der er ofte folk, der spørger ind til min kost og mit mådehold i forhold til at være vegetar og vejen dertil. Jeg var før vegetar, men jeg var ærligt for “svag” til at bibeholde min overbevisning og der var slet ikke de samme vegetar muligheder dengang som der er idag.

I forhold til min rejsen imod at blive 100% veganer, så har jeg nu lært at droppe æg og fjerkræ. I starten var det en stor omvæltning at droppe pattedyr og mælk, men efter at vi har vendet os til det, så synes jeg tanken om kød, virker helt ulækkert. Ingen af ungerne har været syge med snot og ondt i ørene efter mælkestop og det er første gang siden Albert blev født at han ikke har dårlige øre. Jeg selv fik ondt i maven af mælk og det får jeg naturligvis ikke længere. Protein får vi igennem grønsager, korn og ris, så der er vi dækket fint ind og det er det samme med kalk. Mine migræne anfald er blevet mindre og min hud ser mere frisk ud.

Jeg så lige dokumentaren “What the health” samt læste op på for og imod i forhold til æg og fjerkræ og alt handler jo om, hvornår man rammer det punkt, hvor man er overbevist. Og der føler jeg at jeg er nu. Så næste tiltag er at fjerne de hormonfyldte æg fra kosten og droppe al kød undtagen fisk. Fisk er jeg ikke helt klar til at give slip på. En anden ting jeg stadig har svært ved at slippe er smør. Erstatningerne ER bare ikke ligeså gode, men det vil jeg også gerne droppe på sigt, da smør jo er lavet på mælk. Så nu er vi et skridt tættere på en vegansk livsstil.

Jeg tror generelt at det handler om overgange og overvejer man at tage skridtet, så er det ok at skippe lidt af gangen. Og langsomt lærer man mere og mere og man opdager hen af vejen, hvor utrolig mange muligheder, der er i forhold til udvalg af vegansk mad. Her hvor vi bor, er der i vores Meny hele afdelinger kun med veggie mad, så vi har det ret nemt. Ud over alle de helbredsmæssige og globale fordele der er, ved at vælge kød og mælk fra, så er en af de mærkbare forskelle at jeg ligesom “når længere på literen” dvs. jeg er mæt i længere tid og fordi jeg ikke skal bruge energi på at fordøje en masse kød og andre ting som min krop ikke er bygget til at indtage, så har jeg en meget større energi end før. Derudover har jeg fokus på at spise sundt. Man kan sagten være usund selvom man er vegetar, men hvis man både er sund samt vegetar, så gør man i min optik, det bedste man kan for sin krop.

e2132670-e873-4fd1-940e-2ad55c50e52f 097b3582-4b94-4590-8023-45a74c35ccaa d6309dc3-e721-459b-a00e-a8f0739acec6

ab19a32a-d72d-4b74-ad54-b8672ea829f8

38 kommentarer

  • josephine

    Hvorfor går du i døde dyr hvis du er veganer? pels skind mm
    er bare nysgerrig

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lotte

    Hej Sara
    I Føtex, rema og meny (og Aldi faktisk) har de i deres faste sortiment en vegansk smør fra Naturli. Det er en sort bakke og er påfører rød skrift. Det smager fuldstændig som rigtig smør! Selv min gamle far og skeptiske kæreste gav mig ret i at det var godt.
    Eneste forskel er at det smelter relativt hurtigt. Så det kan ikke tåle at være udenfor køleskabet lige så længe som smør. Prøv det. Det er virkelig godt.

    Dejligt at du vil blive vegansk. Går ud fra der så også er slut med pels og læder 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Laura

    Hvor er din smukke jakke fra?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette

    Hej Sarah. Jeg vil bare sige, jeg synes det er så fedt, at du har taget nogle meget bevidste valg. Jeg blev selv veganer efter at have set “forks over knives”. Det er en rejse, hvor man hele tiden lære nyt. Hvis du har mod på at læse, kan jeg anbefale bogen “den plantebasseret kost” den er skrevet at en diætist og en læge her fra Danmark og er evidensbasseret. Derudover vil jeg bare lige slå en slag for linser, kikærter og bønner. Synes jeg ser billeder af rigtig meget fisk, og selvom du ikke er klar til at slippe fisken endnu, er fisk altså ikke så sund den skal spises hver dag (tænker jeg heller ikke du gør, men du spiser det ofte ud fra dine billeder). Men du kan lave rigtig mange lækre retter med linser og bønner. Tjek evt. disse blogs: miasommer.dk (hun laver super let og børnevenlig mad), Neohippie.dk, englerod.dk..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Åh jeg elsker bare alle andre folks kommentarer…!

    Jeg er ikke vegetar og bliver det aldrig, men tænker meget over at vælge de rette produkter og minimum belaste ift miljø osv.

    Og kan vi ikke bare lade alle passe deres egen butik…så dem der vil spise til ikke kan have flere matadormix i mavsen kan gøre det, dem der vil spise planetbaseret kan gøre det osv – se dét ville være lækkert!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • A

    Jeg bliver simpelthen nødt til at linke til denne:

    http://www.mortenelsoe.com/blog/whatthehealth

    Der er uden tvivl en masse gode ting ved at spise en masse grøntsager. Når det så er sagt, er whatthehealth simpelthen fuld af usande påstande. En fordrejning eller fejlfortolkning af tal – herunder sammenligningen af forarbejdet kød og cigaretter. Jeg spiser ikke selv 100 % vegetarisk, men jeg synes det er så fint, at nogen gør. Jeg er bare ikke nede med, at whatthehealth får så meget praise, når det er en gang bullshit.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Camilla

      Han er betalt af ARLA – han skriver det selv på FB.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Alex

      Kunne ikke være mere enig! Generelt skal man se kritisk på Netflix dokumentar – det gælder ikke kun dem om fødevarer. Der er mange manipulationer med bl.a tal og fakta der ikke er korrekt. Det er synd at så mange bliver påvirket og overbevist af dokumentarer, som ikke har evidens. Dermed ikke sagt, at vegetar/vegansk kost ikke er sundt, men mange burde være mere kritiske ift mediernes måde at udstille det på.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mille

    Jeg spiser kød og savler praktisk talt hver gang, jeg steger en bøf. Og så er det jeg tænker, om en veganer også savler, når de slår græs?…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Am

      Ja. Og når naboen samler hækafllip sammen, så tager jeg tallerknerne frem. Tøhø!

      Er du torskedum, hvis du spiser fisk? Nej. Så hop lige ned fra den parterede ko du spiser af..

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helle

      En smule provokerende kommentar – men må indrømme jeg spruttede af grin da jeg læste den 😂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anette

      Nu spiser veganer er jo ikke græs, men jeg står tit og savler når jeg laver mit lækre veganske mad..

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vi bruger meget sjældent mælkeprodukter, creme Fraiche har jeg svært ved at finde et alternativt produkt for, så hit me if you got one. Elsker alle de mennesker der skal “ralle” over andres alternative livsstil. Jeg respekterer at du drikker mælk, men jeg vil ikke holde min kæft om, hvorfor jeg ikke gør – det er jeg ellers blevet bedt om. Sarah, dit næste skridt kan måske være at kigge på “mindre plastik’ der findes en masse bæredygtige alternativer. Kig eventuelt på suztain. Dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Gitte

    Altså jeg er ny veganer og har aldrig haft det bedre. Tror det er forskelligt hvad man har brug for og min krop har brug for plantebaseret kost. Jeg finder inspiration hos kira og fbgrupper

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette

    Hej Sarah. Naturli har lavet en smørbar bestående at bl.a. shea, mandel og kokos. Den smager SÅ lækkert på brød. Har ikke prøvet den i madlavning men mon ikke den også kan bruges der 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie

    Husk lige at What the Health er en “dokumentar”, der er instrueret af veganere, og alle lægerne og eksperterne, der udtaler sig, er ligeså veganere. Så tag dens budskabet og dens “undersøgelser” og konklusioner med et gran salt!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille Jensen

    Jeg har hørt flere steder fra, at den film på Netflix er fuld af usandheder

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anders

    “Dokumentaren” what the health er en lang række dokumenteret usande påstande, halve sandheder og uvidenskabelige vrøvlehistorier. Propaganda simpelthen.

    Der er ingen grund til at være bekymret for mælk. Selvom mælk indeholder hormoner, så skal du indtage cirka 1200 liter om dagen for at få lige så meget som din krop selv producerer dagligt. Og du skal indtage mælken intravenøst, da peptid hormoner bliver nedbrudt i fordøjelsen. Dit eget spyt har et hormon indhold som er cirka 100 gange større end komælk.

    Det er fint at spise mange grøntsager, men der er absolut ingen grund til at fravælge sunde fødevarer som smør, mælk, fisk og æg. Mvh

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ingen tvivl om at vegetar kost er sundt og der ser da også lækkert ud, men måske kan man nøjes med lidt mådehold af det hele…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Malene

    Danmark er et af de lande i verden med alkerflest sygdomme, især kræft. Ko mælk ER skadeligt. Vores tyrkiske familie i Tyrkiet (tæller mindst 2000 personer) har aldrig drukket ret meget mælk eller spist ret meget kød…. De lever primært af grøntsager, frugt, fisk, kylling osv… Den danske madkultur ER forkert og årsag til mange sygdomme….

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ma

      folk verden over spiser kød, ikke kun i Danmark. Måske man så skal pege finge af sundhedsvæsnet, som ikke gør en skid iforehold til patienterne. Det er ved at være pinligt at de altid opdager kræften, når det er forsent eller også sad der noget som de ikke lige “så”. Jeg er selvfølgelig taknemlig over at vi frit kan tage til lægen osv. Men hvor mange har ikke prøvet den, hvor lægen spørg, “og hvad synes du vi skal gøre ved det?”.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tanya

    Hej Sarah
    Du har en fantastisk lækker krop! Hvor meget er kost og hvor meget er træning?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Jeg ved, at du ikke er ultimativ hvad angår dine børn, og at de sikkert godt kan få en glas helt almindelig komælk osv., når de ikke er hos dig – og jeg har forsvaret dig mange gange i andre regier- men jeg bliver simpelthen bare nødt til at dele dette link fra Sundhedsstyrelsen, der trods alt er det overordnede organ indenfor sundhed i Danmark. https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/ernaering/spaedboern/om-kernesund-familie. Det handler ikke om veganerkost, men om kernesund familie, men det er deres råd om mælk, jeg bare synes skal stå ved siden af dit indslag, som jeg ikke synes, skal stå alene. Mine børn spiser kød, drikker komælk og spiser i øvrigt mælkeprodukter fra køer, og de har ikke problemer med konstant forkølelse, snotnæser, øreproblemrr osv.

    Jeg er glad for, at du har fundet din levevej som veganer, og at du generelt ikke prøver at “frelse” os andre, og derfor håber jeg også, at du lader min opslag stå som pendent til dit kostholdning.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Marie

      Hej Maria. Prøv at tjekke om på, hvem der økonomisk står bag sundhedsstyrelsen, som netop er sundhedsorganet. Kan hilse og sige, at det er spændende læsning:) Særinteresser hersker i dette skønne landbrugsland. dbh

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anette

      Men nu skriver SST jo sjovt nok også at de ikke rådgiver ud fra sundhed, men ud fra kultur og hvad de vil kunne få den danske befolkning til, så jeg ville virkelig ikke sætte min lid til dem. Ser u ud i verden anbefaler mange andre lande ikke den halve liter mælk dagligt. Mælk hindre ikke knogleskørhed! Men man kan derimode spise sig til en hulens masse kalk og andre vigtige vitaminer igennem grøntsager og frø.. Jeg ved godt at det er svært at tro på, fordi vi nærmest bliver hjernevasket af mælkeindustrien til at vi ikke kan overleve uden mælk, det er desværre en lodret løgn!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Hvis du ikke kender den allerede, så prøv smørbar. Smager bedre end smør:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mmm det der mad får altså en lyst til at prøve lave mere vagatarisk mad. 💕

    http://Www.danskogmuslim.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Isa

    Hej Sarah.
    Hvad er “de globale fordele” ved at være veganer?
    Kh Isa

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sarah Louise

      åh det er et kort spørgsmål med et meget langt svar. Man må uddanne sig selv. Start evt. med at se What the health på netflix og så kan du finde en masse resultater fra flere universiteter og studier på nettet:) Jeg er i al fald overbevist.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Isa

      Ok – tak for dit svar 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lea

    Især de der lækre “kødboller”
    😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lea

    Vil du ikke dele lidt opskrifter med os?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Emma

    Hej Sarah .

    Jeg vil bare lige fortælle dig at du er sån en inspiration for mig❤️ Og tak fordi du er dig. Jeg har selv droppet mælk og er ved at skære kødet fra kosten, jeg må sige der er mærkbart forskel fra dage M kød til dage uden. Dog har jeg svært ved at lave sivs uden mælk hvad erstatter du med?

    Knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sarah Louise

      Havremælk har været den perfekte erstatning for os. Ungerne opdagede ikke engang at jeg skiftede den rigtge mælk ud og den smager skønt i kaffe. Dog lidt for sød til madlavning, men der kan bruge andre veganer mælke.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anette

      Jeg tillader mig lige at svare. I min familie har vi aldrig brugt mælk i sovs, så det begyndte jeg heller ikke på da jeg blev veganer. Du kan bruge vandet fra kartoflerne fx. Jeg er begyndt at gennem kogevandet fra diverse. Fx hvis der er kommet lidt for meget vand i en suppe jeg skal blende, så gemmer jeg det overskydende vand til netop sovs, eller hvad jeg ellers laver i løbet af ugen, hvor det ikke gør noget det er vand med smag..

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • MorTil2Piger

    Hvad er det for nogle lækre “kødboller”?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Se hvad jeg har fået lavet